Skip to main content

Interviu Eirwud Mudwasser by feeder.ro

DJ și producător din București, activ de peste zece ani pe scena locală, cel mai adesea îl găsești la Control Club, fiind și jumătatea duo-ului Disco Sigaretta, povestea muzicală care te ține pe ringul de dans până spre dimineață, Eirwud Mudwasser o să completeze Closing Party Diploma x feeder.ro cu Piktor & Irina Mocanu pe 19 octombrie, la Cina.

Balearic disco, house tropical, leftfield electronic, printre altele, o prezență muzicală dansantă, care te provoacă întotodeauna mai mult. Cam așa se definește stilul lui Eirwud Mudwasser, o figură cel puțin interesantă pe scena alternativă locală.

De curând, Eirwud Mudwasser a lansat albumul Snaker 010, acest Contemporary Library Sound așa cum este descris chiar de către casa de discuri japoneză Snaker (unde au mai scos Cos/Mes, Johnny Nash, Tiago, Samo DJ și Mood Hut).

f: Cine e Eirwud Mudwasser? Cum ai ajuns la acest nume de scenă?

Eirwud Mudwasser: Un pseudonim îți dă o oarecare libertate și cred că momentele în care alegi un nume pentru un proiect sunt foarte plăcute și importante în tot procesul creativ, în toată povestea pe care o construiești. Pe lângă asta, mereu am apreciat artiștii pe care i-am descoperit destul de greu, care nu erau ușor accesibili, artiști despre care dacă vrei să afl mai multe să fie nevoie să muncești un pic. Cum am ajuns la nume e o poveste destul de întortocheată și plictisitoare, dar hai să zicem că Eirwud în copilărie s-a jucat cu Guybrush Threepwood și în adolescență a ascultat mult Adrian Sherwood.

f: Cum definești stilul tău muzical?

Eirwud Mudwasser: Prefer să îi las pe alții să îmi definească stilul…

f: Când te-ai apucat de DJing? Ce te-a pasionat și influențat în primii ani de carieră muzicală?

Eirwud Mudwasser: Păi cumva mixtape-uri făceam de când eram mic. Am o casetă de când aveam 6 ani pe care este o înregistrare cu mine și tata cântând la tobe, dar peste care atunci am tras din loc în loc tot felul de melodii. Caseta începe cu melodia de la Twin Peaks înregistrată de la radio pe frecvența televiziunii române, după sunt tot felul de pasaje cu noi cântând apoi brusc tot felul de melodii pe care le mai trăgeam de pe alte casete pe care le avea unchiul meu, e ceva house pe acolo, niște new beat, bucățele așa distorsionate.

Primul mix de o oră așa mai serios l-am făcut într-o dimineață, prin 2008-2009 cred, imediat cum am ajuns acasă de la un Wednesday of the Haunted al lui Camil din Controlul vechi. Aveam acasă o consolă de dj destul de șmecheră pentru vremea aia, era a unui prieten, nu știam să o folosesc, dar am fost suficient de pornit încât să înregistrez cap-coadă o oră de muzică. Țin minte că mixul începea cu un edit la Black Sabbath – Planet Caravan.

Cred că am vrut să mă apuc de pus muzică după mai multe Camera Sambo (datorită lui Bogman) și Wednesday of the Haunted (datorită lui Camil). Țin minte un Camera Sambo la care Bogman l-a avut invitat pe Tiago și care m-a super impresionat.

f: Cum a fost primul set ca DJ? Unde s-a întâmplat?

Care au fost principalele provocări atunci când ai început ca DJ și cum s-au schimbat în timp?

Eirwud Mudwasser: Primul dj set oficial a fost în Tralala cu prietenul Sick, așa a apărut Disco Sigaretta, nume sub care punem în continuare muzică împreună. Nici eu nici el nu aveam căști și la primul gig am folosit niște căști de ipod. Mai târziu, Camil m-a invitat să pun cu el la un Wednesday of the Haunted, mi-a zis să îmi scriu 10 cd-uri și că o să fie ok, că n-am de ce să îmi fac griji. Mi-a explicat el niște șmecherii cu CDJ-urile și a plecat, m-a lăsat singur o oră și ceva, timp în care tot veneau oameni, pe mulți îi cunoșteam și îmi era rușine că mă chinuiam acolo să mixez corect și nu prea îmi ieșea. După, am mai pus la câteva Camera Sambo în deschidere șimi-a dat seama că dacă îmi fac treaba bine mă simt excelent a doua zi, dar dacă mixez prost, pun muzica prost aleasă pentru momentul respectiv mă simt foarte rău, așa că m-am hotărât să fiu serios cu ce fac și să încerc să îmi fac treaba cât mai bine.

f: Cum te folosești în meseria ta de tehnologie? În ceea ce privește mixul dintre tehnologie și creativitate, la ce crezi că excelează oamenii? Dar computerele?

Eirwud Mudwasser: Am trecut printr-o perioadă în care am cumpărat tot felul de instrumente, sintetizatoare, pedale de efecte, multe delay-uri, drum machine-uri, microfoane, o grămadă de prostii, mi-am comandat un sintetizator din Japonia pe care am dat o gramadă de bani și pe care nici acum nu îl folosesc. Mi-a trecut perioada asta care până la urmă a avut un sens, a fost necesară, și a avut un farmec a ei, dar după o vreme am început să scap de toate instrumentele astea și să păstrez doar ce îmi trebuie cu adevărat.

Ești mult mai creativ și mai productiv când ai limitări, când ai mai puține variante.

f: Cum decizi care-i următoarea piesă? Cum alegi ultima piesă dintr-o seară? Când închizi partyul?

Eirwud Mudwasser: Prima piesa se alege cel mai greu, restul merge de la sine.

f: Când și cum ai decis să creezi propria ta muzică? Care a fost trigger-ul să începi o carieră de producător muzical?

Eirwud Mudwasser: Găseam foarte multe piese pe care voiam să le pun, dar ori erau prea scurte, ori aveau un intro prea scurt și le mixam greu, ori aveau un refren de care mai bine mă lipseam, așa că am început să le editez. Eugen, prieten foarte bun care acum face muzică sub numele de SOSU m-a ajutat foarte mult în perioada aia să înțeleg cum funcționează Ableton pe care inițial l-am folosit doar pentru edit-uri.

Am primit un mesaj de la un label din Argentina care împreună cu alt label din UK au scos primele edit-uri făcute de mine pe un vinil. Mi-a plăcut mult procesul așa că următorul pas a fost să fac ceva 100% original, nu edit sau remix. Am încercat să fac o piesă, am făcut-o și am trimis-o unui label, Bordello A Parigi. Mi-au răspuns că le place și a ajuns și ea la rândul ei pe un vinil compilație. Mi-a plăcut că am reușit și asta așa că m-am hotărât să fac primul EP, un disc cu 4 piese doar ale mele, lucru pe care l-am reușit după vreo 2 ani, 4 piese de care mă bucur și acum.

EP-ul a avut succes și a ajuns fix la urechile producătorilor pe care îi respectam cel mai mult așa că totul a mers de la sine.

f: Pentru ultimul tău album, Snaker 010, ai lucrat cu o casă de producție din Japonia. Cum ai ajuns să lucrezi cu ei?

Eirwud Mudwasser: Hai sa nu ii zicem “ultimul meu album”, prefer “primul meu album”. Prin 2009 am descoperit prin MySpace un duo din Japonia care se cheamă Cos/Mes (5ive și Flatic) și un label care se chema Sound More (labelul lui Flatic). Sub numele de Sound More cei doi făceau niște edit-uri cu super personalitate, diferite cumva de editurile din perioada aia, din bucăți foarte scurte tăiate dintr-o piesă făceau niște colaje în care păstrau fix esența valoroasă a originalului. Foarte finuț lucrate, foarte bine făcute, foarte frumoase. Apoi, folosind editurile lor făceau niște mix-uri pe care le scoteau pe cd-uri în ediție limitată și materialul era foarte variat, practic orice gen de muzică, dar cu rădăcini în krautrock, reggae și dub, house, disco, aor, metal chiar. Sub numele de Cos/Mes scoteau muzica lor și materialul care de obicei ajungea pe viniluri. M-au mega impresionat, i-am considerat și îi consider în top-ul meu, cei mai tari producători. Mereu făceau muzica la care eu visam. Și acum ascult mixuri Sound More și piese de-ale lor din 2009-2010 care din punctul meu de vedere nu au îmbătrânit deloc.

În 2016, Tornado Wallace, un dj australian pe care îl apreciez foarte mult pentru muzica pe care o face, a cumpărat discul meu de la The Record Loft din Berlin la recomandarea lui Christian Pannenborg aka Cheers Chris aka Dj Rainbow, 1/2 din Montezumas Rache. Tornado a pus la un moment dat o piesă de-a mea pe care Powder (dj din Japonia de care tocmai aflam și care mi se părea impresionantă și cu un sound care îmi aducea cumva aminte de Cos/Mes) a auzit-o, l-a intrebat pe Tornado cum se cheamă piesa, a început și ea să pună piesele mele, apoi într-o zi am primit de la Powder un clip filmat de ea cu telefonul în care 5ive (adică unul dintre cei doi membri Cos/Mes / Sound More) dansa în studioul lui pe o piesă de-a mea. Imediat dupa am primit un mesaj de la 5ive în care îmi spunea că îi place muzica mea și venind de la el am simțit că e un compliment care făcea cât 100.

Am păstrat legătura cu Powder și 5ive, ne-am întâlnit de câteva ori și după prima lor vizită în Romania, 5ive m-a întrebat daca am mai făcut muzică nouă. I-am răspuns că îmi e foarte greu să termin piese pentru că sunt foarte critic cu ce fac, că nu le simt suficient de bune și că mereu le lipsește ceva.

După câteva săptămâni am primit de la el un mail în care mă întreba dacă aș vrea să fac următorul LP pentru label-ul lui, Snaker, un label pe care oricum îl urmăream de la primul release și pe care apar doar producătorii lui preferați care îi sunt și prieteni. Am fost super bucuros, onorat, motivat și foarte serios când a trebuit să fac muzica pentru proiectul ăsta. Cred că hard work usually pays off, dar în cazul ăsta cred că și stele s-au aliniat cumva, am fost și foarte norocos.

f: Cum decizi că o piesă este gata?

Eirwud Mudwasser: Cu cât stai mai mult pe un proiect cu atât ai mai mari șanse să te îndepărtezi de ideea inițială, cred că ideal e să termini o piesă cât mai repede și să fie cât mai simplă și fără gargară.

f: What’s next for Eirwud Mudwasser?

Eirwud Mudwasser: Habar n-am… ultima piesă de pe LP se cheamă Sabat, s-ar putea să iau o pauză mai lungă și să dureze o vreme până scot ceva nou. Trebuie să inventez rețete noi. Ah, m-am apucat de biliard deci cu siguranță o să joc din ce în ce mai bine biliard ?

f: Ne dai trei melodii pe care e posibil să le ascultăm la event-ul Diploma?

Eirwud Mudwasser: Dacă tot jucăm “3 melodii”, well, am un prieten bun (Tudor – Romansoff) care face mișto de mine și zice că pe astea trei le pun mereu: Tambien – Der ElfForum – YucatanTiago – Baptismo

Words by Oana Vasiliu [Idei Roșcate] / © feeder.ro
Fotografie de Tudor Gheorghe