Skip to main content

RDW Young Design | Tünde Hegedűs

Young Design este un format Romanian Design Week care prezintă publicului o serie de designeri și arhitecți tineri care s-au remarcat în cadrul festivalului DIPLOMA Show ediția 2023 cu proiectele lor de absolvire. În cadrul expoziției dedicate lor, focusul se mută de pe proiecte pe autorii acestora și ne oferă o frântură din spiritul generației de mâine a designerilor și arhitecților români. Expoziția multidisciplinară deschide, astfel, un dialog între specialiști și noua generație de creativi, și aduce optimism și energie prin chestionarea practicilor actuale, prin abordări neconvenționale și perspective fresh.

 

Din dorința de a cunoaște și mai bine expozanții, am realizat o serie de scurte interviuri cu aceștia prin care am încercat să aflăm mai multe despre practicile și procesele lor creative, despre ce calități ar trebui să aibă un architect/designer/ de succes, dar și care au fost cele mai mari provocări cu care s-au confruntat până acum.

 

 

Ce calități definesc un fashion designer de succes, în opinia ta?

După propria mea părere, una dintre cele mai importante calități ale unui designer de succes este să aibă cunoștințe solide, o opinie proprie și o perspectivă asupra lumii, precum și asupra lucrurilor care se întâmplă în lume. A doua cea mai importantă calitate este să transmită toate acestea într-o formă care să provoace emoții și să-i facă pe observatori să reflecteze asupra creațiilor sale.
 

Din punctul tău de vedere care sunt responsabilitățile unui fashion designer față de societate și mediul înconjurător?

Este destul de dificil să răspund la această întrebare, deoarece cred că, pe de o parte, creațiile unui designer de modă pot stârni în oameni emoții care îi afectează profund, și este greu să oferi un „tratament” pentru fiecare persoană în parte. Problemele personale sufletești le poate vindeca doar individul în sine. Cu ajutor extern, desigur, dar primul pas trebuie să-l facă întotdeauna el. Pe de altă parte, un creator este sau ar trebui să fie capabil să atragă atenția asupra problemelor intelectuale și culturale care circulă în societate. Un exemplu simplu este colegul meu fotograf, Tóth Hunor, care, în cadrul proiectului său „Between the Church and the Abyss”, abordează teme precum imaginea idilică a satului, ce înseamnă astăzi satul, diferențele între generații, fricile, conflictele interne etc., și toate acestea le prezintă într-un mod extraordinar publicului. Așa cum se întâmplă în orice ramură a artei, fie că este vorba de fotografie, video, pictură, sculptură, design de modă sau orice altceva, creația trebuie să funcționeze și ca un ceas deșteptător care trezește, care conștientizează ce lume ne-am creat și, în consecință, cum dorim să mergem mai departe.

 

Care crezi că sunt cele mai mari provocări și oportunități în industria de fashion?

Găsirea identității. Găsirea propriei voci, găsirea sinelui, recunoașterea a cine suntem cu adevărat și prezentarea acestui lucru lumii. Cred că în zilele noastre este foarte ușor să te pierzi în mulțimea de străluciri pe care lumea ni le oferă, dar trebuie să fim curajoși pentru a ne dezvolta și a pune o parte din noi în fiecare colecție. Cred că acesta este unul dintre cele mai grele lucruri în această meserie. Ca avantaje, s-ar putea enumera nenumărate lucruri, dar l-aș sublinia pe cel mai important, după părerea mea, și anume să stabilești o conexiune cu oamenii.
 

Povestește-ne pe scurt despre procesul tău creativ și despre lucrurile care te inspiră.

Am acordat și acord în continuare o mare atenție locului în care trăiesc și oamenilor care mă înconjoară. Cred că acest lucru are unul dintre cele mai mari impacturi asupra formării noastre; mediul în care ne aflăm și oamenii din jurul nostru contribuie semnificativ la dezvoltarea personalității noastre. Acest fapt este pentru mine extrem de inspirator și a fost întotdeauna o sursă de inspirație.
 

[ENG]

What qualities define a successful fashion designer in your opinion?

In my opinion, one of the most important qualities of a successful designer is to have a solid knowledge, an opinion of their own, and a perspective on the world as well as regarding what is happening in the world. The second most important quality is to convey all this in a form that provokes emotions and makes observers reflect on his creations.

From your point of view, what are the responsibilities of a fashion designer towards society and the environment?

It is quite difficult to answer this question, because I think that, on one hand, a fashion designer's creations can stir up emotions in people that affect them deeply, and it is hard to offer a "cure" for each individual person. Personal emotional problems can only be cured by the individual. With outside help, of course, but the first step must always be taken by the individual. On the other hand, a creator is or should be able to draw attention to the intellectual and cultural problems circulating in society. A simple example is my fellow photographer, Tóth Hunor, who, in his project "Between the Church and the Abyss", tackles themes such as the idyllic image of the village, what the village means today, the differences between generations, fears, internal conflicts, etc., and presents all of this to the public in an extraordinary way. As in any branch of art, be it photography, video, painting, sculpture, fashion design or anything else, creation must also act as an alarm clock that wakes up, that makes us aware of what kind of world we have created for ourselves and, consequently, how we want to move forward.

What do you think are the biggest challenges and opportunities in the fashion industry?

Finding your identity. Finding our own voice, finding ourselves, recognising who we really are and presenting that to the world. I think these days it is very easy to get lost in the crowd of glitter the world offers us, but we must be brave to grow and put a part of ourselves into each collection. I think this is one of the hardest things in this business. As perks, you could list countless things, but I would highlight the most important one, in my opinion, which is making a connection with people.

Tell us briefly about your creative process and the things that inspire you.

I have paid and continue to pay great attention to where I live and the people around me. I believe this has one of the greatest impacts on our formation; the environment we are in and the people around us contribute significantly to the development of our personality. This is extremely inspiring to me and has always been a source of inspiration.

Tunde este prezentă în expoziția Young Design cu proiectul Identitate.

 

“Pentru a crea ceva unic, trebuie să ne cunoaștem trecutul și pe noi înșine.” Proiectul a fost inițiat cu scopul de a oferi o perspectivă personală asupra unei mici părți din Ținutul Secuiesc și de a-i face pe spectatori să se gândească la propriul trecut.

"To create something unique, we must know our past and ourselves." The project was initiated with the aim of giving an insight into a small part of Szeklerland and to make the audience think about their own past.

 

Cluj-Napoca: Universitatea de Artă și Design

Facultatea de Arte Decorative și Design

Proiect disertație

Coordonatori: Conf. univ. dr. Lucian Broscățean