Skip to main content

RDW Young Design | Szilvia Hanczig

Young Design este un format Romanian Design Week care prezintă publicului o serie de designeri și arhitecți tineri care s-au remarcat în cadrul festivalului DIPLOMA Show ediția 2023 cu proiectele lor de absolvire. În cadrul expoziției dedicate lor, focusul se mută de pe proiecte pe autorii acestora și ne oferă o frântură din spiritul generației de mâine a designerilor și arhitecților români. Expoziția multidisciplinară deschide, astfel, un dialog între specialiști și noua generație de creativi, și aduce optimism și energie prin chestionarea practicilor actuale, prin abordări neconvenționale și perspective fresh.

Din dorința de a cunoaște și mai bine expozanții, am realizat o serie de scurte interviuri cu aceștia prin care am încercat să aflăm mai multe despre practicile și procesele lor creative, despre ce calități ar trebui să aibă un architect/designer/ de succes, dar și care au fost cele mai mari provocări cu care s-au confruntat până acum.

 

Ce calități definesc un designer de succes, în opinia ta?

Un designer de success, după părerea mea, este o persoană disciplinată care continuă neîncetat să-și dezvolte abilitățile tehnice, creative, și de comunicare. Acesta nu se sfiește de noile tehnologii și trenduri, și experimentează continuu, nu se complace într-un singur stil și este capabil să găsească soluții vizuale unice. Consider că a avea cunoștințe în tehnici tradiționale este ceva avantajos.

Este de asemenea foarte important ca un designer să găsească echilibrul perfect între nevoile clienților, și conștiințele proprii în sfera vizualului. Critica nu este o văzută ca o armă, ci un ajutor pentru a găsi calea de mijloc când vine vorba de realizarea unui proiect.

 

Cât de importantă ți se pare colaborarea cu alți designeri sau artiști? Ai fost implicat/ă în proiecte colaborative? Dacă da, descrie experiența ta.


Colaborarea între artiști sau designeri mi se pare foarte importantă. Prin colaborare, un artist sau un designer poate învăța metode noi de abordare a unui subiect sau proiect. Deseori avem tendința de a ne forma o rutină în jurul procesului creativ, iar în momentul în care suntem provocați să adaptăm propriul proces în funcție de procesele altora, putem vedea cum rezultatele devin mult mai complexe. Deseori, colaborările aduc un beneficiu mare când ne gândim la networking – ceea ce este tot mai necesar în zilele noastre, în scena artistică.

Am colaborat cu alte 3 persoane pentru crearea unui articol publicat în cadrul Gen, Revistă.  Cerințele realizării acestui articol erau foarte libere, astfel încât eu ca ilustratoare am avut libertatea de a alege tematica articolului, și metoda de ilustrare preferabilă în acest sens. Totuși, cele trei persoane menționate au avut rolul de „mentori”, și ne-am desfășurat activitatea în mediul online, prin meet-uri. În cadrul acestora, le arătam pas cu pas procesul meu prin care legam textul de imagini, și ascultam la rândul meu feedback-ul care m-a ajutat enorm să realizez unul dintre proiectele mele preferate la zi: „De ce sunt tot mai puține stele pe cer?”. Doresc să menționez faptul că nu există colaborare fără comunicare – o comunicare deschisă, continuă, liberă. 

 

Povestește-ne pe scurt despre procesul tău creativ și despre lucrurile care te inspiră.

Arta mea este puternic inspirată din experiențele mele ca ființă umană. Deși proiectele mele pornesc dintr-o nevoie de a-mi exprima propriile trăiri, ele ajung să surprindă trăiri universal umane, care pot fi înțelese de orice privitor, în orice context. Astfel, sunt atrasă mereu de figura umană, de prezența sau absența omului, și de toate ce se află în imediata mea apropriere. Poate pare un pic banal, dar mundanul și viața de zi cu zi îmi oferă deja tot materialul necesar pentru a găsi acel sentiment pur uman pe care doresc să-l pun în lumina reflectoarelor.

Am o înclinație spre sfera psihologiei, iar probleme de natură emoțională și psihică sunt resimțite cu ușurință în ceea ce creez; arta este metoda cea mai ușoară de a fi vulnerabilă, de a mă înțelege și de a prelucra unele experiențe din lumea reală.

Procesul meu creativ începe mereu cu brainstorming-ul, deci cu scrisul. Pornesc de la citate, titluri, versuri din piese, gânduri notate în jurnale sau notițe. Totul începe de la o propoziție. După care urmează un ”word-vomit” , prin care îmi exprim toate sentimentele și gândurile vizavi de acea noțiune principală, care devine tema lucrării. Acest lucru poate dura câteva zile. În continuare, încerc să descriu asocierile vizuale la care mă gândesc, mai apoi încep câteva schițe care sunt stângace la început, dar pe care le dezvolt cu ajutorul fotografiilor odată ce găsesc elementul lor comun, de obicei un simbol. Alegerea tehnicii o fac, de obicei, în asociere cu conceptul: pentru mine asta înseamnă o susținere reciprocă și realizarea unei armonii între mediu și mesaj. 

Deoarece lucrez pe o tematică, proiectele mele conțin o serie de lucrări, posibil chiar cu multiple elemente secundare născute din explorarea personală a subiectului ales. Până la urmă asta fac, fie prin artă sau ilustrație: explorez. 


[ENG]
 

What qualities define a successful designer in your opinion?

A successful designer, in my opinion, is a disciplined person who continually develops their technical, creative, and communication skills. He is not shy of new technologies and trends, and is continually experimenting, not complacent in one style and able to find unique visual solutions. I think having knowledge in traditional techniques is advantageous.

It is also very important for a designer to find the perfect balance between the needs of the clients, and their own consciousness in the visual sphere. Criticism is not seen as a weapon, but as an aid to finding the middle ground when it comes to the realization of a project.

 

How important do you find collaborating with other designers or artists? Have you been involved in collaborative projects? If so, describe your experience.

I find collaboration between artists or designers very important. Through collaboration, an artist or designer can learn new ways of approaching a subject or project. We often tend to form a routine around the creative process, and when we are challenged to adapt our own process to the processes of others, we can see how the results become much more complex. Often collaborations bring great benefit when we think about networking - which is increasingly necessary in today's art scene.

I collaborated with 3 other people to create an article published in Gen, Magazine.  The requirements of making this article were very loose, so I as the illustrator had the freedom to choose the theme of the article, and the preferred illustration method for it. However, the three people mentioned acted as "mentors", and we carried out our work online through meet-ups. In these, I showed them step by step my process of linking text to images, and listened in turn to feedback that helped me enormously to realize one of my favorite projects to date: "Why are there fewer and fewer stars in the sky?". I want to mention that there is no collaboration without communication - open, continuous, free communication. 

 

Tell us briefly about your creative process and the things that inspire you.

My art is strongly inspired by my experiences as a human being. Although my projects start from a need to express my own feelings, they end up capturing universally human feelings that can be understood by any viewer, in any context. Thus, I am always drawn to the human figure, to the presence or absence of person, and to all that is in my immediate vicinity. It may seem a bit ordinary, but the mundane and everyday life already provide me with all the material I need to find that purely human feeling I want to put in the spotlight.

I have an inclination towards the psychological sphere, and emotional and psychological issues are easily felt in what I create; art is the easiest way to be vulnerable, to understand myself and to process some real world experiences.

My creative process always starts with brainstorming, thus with writing. I start from quotes, titles, lines from plays, thoughts scribbled in journals or notes. Everything starts with a sentence. Then follows a 'word-vomit', expressing all my feelings and thoughts about that main notion, which becomes the theme of the work. This can take several days. Next, I try to describe the visual associations that strike me, then I start some sketches that are clumsy at first, but which I develop with the help of photographs once I find their common element, usually a symbol. The choice of technique is usually made in association with the concept: for me this means mutual support and achieving harmony between medium and message. 

Because I work on a theme, my projects contain a series of works, possibly even with multiple secondary elements born from personal exploration of the chosen subject. After all, that's what I do, whether through art or illustration: explore. 

Szilvia este prezentă în expoziție cu proiectul Cadențe Ritmice.

Seria de monotipii Cadențe Domestice relatează atât o biografie a spațiului domestic, cât și una a locatarului, surprinzând universul primordial al omului. Calitățile intangibile ale locuinței sunt surprinse prin acele detalii care transformă orice casă în „acasă”.


Domestic Rhythms tells, through a series of monotypes, both a biography of the domestic space and a biography of the tenant, capturing the primary human universe. The intangible qualities of the home are captured through such details that turn a house into a home.

 

Cluj-Napoca: Universitatea de Artă și Design

Facultatea de Arte Plastice

Proiect disertație

Coordonatori: Conf. univ. dr. Cristian Opriș