Skip to main content

RDW Young Design | Sara–Andreea Griguța

Young Design este un format Romanian Design Week care prezintă publicului o serie de designeri și arhitecți tineri care s-au remarcat în cadrul festivalului DIPLOMA Show ediția 2023 cu proiectele lor de absolvire. În cadrul expoziției dedicate lor, focusul se mută de pe proiecte pe autorii acestora și ne oferă o frântură din spiritul generației de mâine a designerilor și arhitecților români. Expoziția multidisciplinară deschide, astfel, un dialog între specialiști și noua generație de creativi, și aduce optimism și energie prin chestionarea practicilor actuale, prin abordări neconvenționale și perspective fresh.

Din dorința de a cunoaște și mai bine expozanții, am realizat o serie de scurte interviuri cu aceștia prin care am încercat să aflăm mai multe despre practicile și procesele lor creative, despre ce calități ar trebui să aibă un designer de succes, dar și care au fost cele mai mari provocări cu care s-au confruntat până acum.

 

Ce calități definesc un fashion designer de succes, în opinia ta?

Din punctul meu de vedere, un designer de succes este designerul care își menține mereu esența și care știe să o transmită în fiecare milimetru din detaliile creațiilor sale de fiecare dată. Un designer de succes  creează piese sensibile, care transmit emoție, care vorbesc de la sine,  care reprezintă designerul în totalitate și care nu au nevoie de un nume pentru a putea fi ușor reconoscibile. 

Un designer de succes este acel designer ale cărui piese nu vor putea fi confundate niciodată, designerul care știe să își lase amprentă pe fiecare piesă vestimentară pe care o transpune, fie că lucrează colecții mai comerciale sau mai conceptuale.

 

Din punctul tău de vedere care sunt responsabilitățile unui fashion designer față de societate și mediul înconjurător?

Industria textilă este una dintre cele mai poluante industrii de pe planetă în momentul de față; materia primă necesară pentru crearea țesăturilor și a firelor care sunt ulterior folosite pentru realizarea unui produs finit trec printr-o mulțime de procese dăunătoare mediului. 

Pentru crearea unei singure piese vestimentare, un material poate trece prin câteva zeci de procese de curățare, tratare, vopsire și finisare. Toate aceste procese poluează și consumă cantități imense de apă curată în fiecare zi, reprezentând în industria textilă, unul dintre cei mai mari consumatori ai rezervelor de apă curată din lume.

În plus, într-o lume “inundată” de trenduri, de lucruri perisabile și de dorința permanentă de schimbare, vedem cu toții cum mii de articole vestimentare ajung la gunoi în fiecare an, poluând în continuare planeta și după ce acel produs a “murit”.

Tocmai din aceste motive, cred că este foarte important ca noi, designerii, să abordăm o direcție diferită, o direcție prin care să introducem cât mai multe tehnici de upcycling în colecțiile noastre, să ne folosim de cât mai multe materiale deadstock și, cel mai important, să creăm piese calitative și atemporale, care să supraviețuiască trecerii timpului, să ne axăm pe un model de slow fashion.

 

Care crezi că sunt cele mai mari provocări și oportunități înindustria de fashion?

Vorbind din perspectivă proprie, drept tânăr designer care a absolvit foarte recent studiile, cred că una dintre cele mai mari provocări în acest moment pentru un designer, este să fii remarcat prin ceva și să rămâi ulterior relevant prin acel ceva. 

În era tehnologiei, un moment în care suntem zilnic bombardați cu mii și mii de informații vizuale și auditive, un moment în care cu toții avem ceva de spus și de transmis, un moment în care poți vedea mii și mii de creativi ca tine expunându-și lucrările public, consider că este destul de complicat să creezi ceva realmente unic și special care să te diferențieze total de restul, ceva prin care să fii remarcat și care să te mențină relevant inclusiv după ce trec acele 15 minute de glorie. Pe de altă parte, consider că tot mediul online și momentul specific în care suntem, îți poate oferi cele mai mari oportunități. Mediul online îți oferă într-adevăr o vizibilitate globală pe care altfel nu ai avea cum să o obții, te ajută să transmiți conceptele și toate ideile tale unui public extrem de larg și divers, este mai ușor ca niciodată să fi văzut și remarcat pentru ceea ce faci.
 

Povestește-ne pe scurt despre procesul tău creativ și despre lucrurile care te inspiră.

 În ceea ce privește procesul meu creativ, în momentul în care decid să lucrez la o nouă colecție, îmi place extrem de mult să pornesc de la selectarea elementelor de inspirație din medii extrem de diferite. Îmi creez mereu câteva moodboarduri în primă fază în care includ cât mai multe imagini, materiale, obiecte și alte surse de inspirație. Îmi place extrem de mult să încep să definitivez încă din această fază, combinațiile texturale, cromatice, grafismele sau ideiile de print pentru schițele din colecție. După cum am zis, mă inspir din medii foarte diferite, preiau mereu elemente din arhitectură, design interior, natură, istorie, artă, film…inclusiv din elemente din viața cotidiană, pe care ulterior le combin pentru a crea piese cu materialității sau texturi cât mai inedite și interesante. O altă temă care mă fascinează și care m-a inspirat foarte mult în ultima perioadă a fost asocierea diferitelor culturi, prin contrastarea diferențelor și a asemănărilor existente între ambele. Această temă a fost o temă de inspirație recurentă, care a stat la baza creării colecțiilor atât de disertație cât și de licență. 

 

[ENG]

 

What qualities define a successful fashion designer, in your opinion?

In my opinion, a successful designer is the designer who always maintains his essence and knows how to convey it in every millimetre of the details of his creations every time. A successful designer creates pieces that are sensitive, that convey emotion, that speak for themselves, that represent the designer as a whole and that don't need a name to be easily recognisable. 

A successful designer is a designer whose pieces can never be mistaken, a designer who knows how to leave his mark on every piece of clothing he creates, whether he is working on more commercial or conceptual collections.

 

From your point of view, what are the responsibilities of a fashion designer towards society and the environment?

The textile industry is one of the most polluting industries on the planet today; the raw materials needed to create the fabrics and yarns that are then used to make a finished product go through a lot of environmentally harmful processes. 

To create a single piece of clothing, a fabric can go through dozens of cleaning, treating, dyeing and finishing processes. All these processes pollute and consume huge amounts of clean water every day, making the textile industry one of the biggest consumers of clean water supplies in the world.

In addition, in a world "flooded" with trends, perishables and the constant desire for change, we all see how thousands of garments end up in landfill every year, still polluting the planet even after that product has "died".

Precisely for these reasons, I think it is very important for us designers to take a different direction, a direction where we introduce as many upcycling techniques as possible in our collections, use as many deadstock materials as possible and, most importantly, create quality and timeless pieces that survive the passage of time, to focus on a slow fashion approach.

 

What do you think are the biggest challenges and opportunities in the fashion industry?

Speaking from my own perspective, as a young designer who has very recently graduated, I think one of the biggest challenges at the moment for a designer is to get noticed for something and then stay relevant for that something. 

In the age of technology, a time when we are bombarded daily with thousands and thousands of visual and auditory inputs, a time when we all have something to say and convey, a time when you can see thousands and thousands of creatives like yourself exhibiting their work publicly, I think it's quite complicated to create something really unique and special that totally sets you apart from the rest, something that gets you noticed and keeps you relevant even after those 15 minutes of fame have passed. On the other hand, I think the whole online environment and the specific moment we're in can give you the biggest opportunities. The online environment really gives you a global visibility that you wouldn't otherwise get, it helps you get your concepts and all your ideas out to an extremely wide and diverse audience, it's easier than ever to be seen and noticed for what you do.

 

Tell us briefly about your creative process and the things that inspire you.

In terms of my creative process, when I decide to work on a new collection, I particularly like to start from selecting inspirational elements from extremely different backgrounds. I always create a few moodboards in the first phase where I include as many images, materials, objects and other sources of inspiration as possible. I really like to start finalising the textural, colour combinations, graphics or print ideas for the sketches in the collection at this stage. As I said before, I get my inspiration from very different backgrounds, I always take elements from architecture, interior design, nature, history, art, film...including elements from everyday life, which I then combine to create pieces with the most unusual and interesting materials or textures. Another theme that fascinates me and has inspired me a lot lately has been the association of different cultures, by contrasting the differences and similarities between them. This has been a recurring theme of inspiration that has been the basis for the creation of both my dissertation and undergraduate collections. 

 

Sara este prezentă în expoziția Young Design cu proiectul ALHAM.

ALHAM este o colecție care studiază elementele tradiționale specifice culturii spaniole și care sunt combinate ulterior cu diverse note de influență islamică, acordând o atenție specială elementelor sculpturale și desenului arab. La baza creării colecției a stat tehnica de upcycling.

ALHAM is a collection that studies traditional elements specific to Spanish culture and which are then combined with various notes of Islamic influence, paying special attention to sculptural elements and Arabic design. At the basis of the creation of the collection was the technique of upcycling.

 

Cluj-Napoca: Universitatea de Artă și Design

Facultatea de Arte Decorative și Design

Proiect disertație

Coordonatori: Conf. univ. dr. Lucian Broscățean