Skip to main content

RDW Young Design | Laura Neagu

Young Design este un format Romanian Design Week care prezintă publicului o serie de designeri și arhitecți tineri care s-au remarcat în cadrul festivalului DIPLOMA Show ediția 2023 cu proiectele lor de absolvire. În cadrul expoziției dedicate lor, focusul se mută de pe proiecte pe autorii acestora și ne oferă o frântură din spiritul generației de mâine a designerilor și arhitecților români. Expoziția multidisciplinară deschide, astfel, un dialog între specialiști și noua generație de creativi, și aduce optimism și energie prin chestionarea practicilor actuale, prin abordări neconvenționale și perspective fresh.

 

Din dorința de a cunoaște și mai bine expozanții, am realizat o serie de scurte interviuri cu aceștia prin care am încercat să aflăm mai multe despre practicile și procesele lor creative, despre ce calități ar trebui să aibă un designer de succes, dar și care au fost cele mai mari provocări cu care s-au confruntat până acum.

 

Ce calități definesc un designer de succes în opinia ta? 

Cred că un designer de produs acționează ca un mediator între scop și mijloc – o înțelegere profundă a stilului de viață, a mediului, a culturii utilizatorului pentru care proiectează mi se par calități esențiale. Designerul are abilitatea de a traduce necesitatea într-un limbaj tangibil al obiectului, un limbaj care ar trebui să fie simplu și onest. Succesul poate fi cuantificat în raport cu modul în care se integrează produsul în viața utilizatorului, rezolvând o problemă, îmbunătățind experiența de folosire. 

 

Din punctul tău de vedere care sunt responsabilitățile unui designer față de societate și mediul înconjurător?

Într-o oarecare măsură, design-ul are puterea de a modela societatea. În rolul nostru de creatori cu o viziune amplă avem mai multe responsabilități – față de noi înșine prin onestitatea creației, față de utilizatori pentru care un produs ar trebui să fie sinonim cu o soluție, față de de mediul înconjurător pe care nu mai e suficient doar să-l protejăm, ci ar trebui să participăm activ la îmbunătățirea lui. Designul nu poate exista de sine stătător, în izolare față de provocările sociale și de mediu cu care ne confruntăm.

 

Povestește-ne pe scurt despre procesul tău creativ și despre lucrurile care te inspiră.

La baza procesului meu creativ a stat mereu curiozitatea – de ce folosim anumite obiecte pentru anumite acțiuni, cum am ajuns să concepem limbaje universale ale produselor, cum a afectat societatea apariția unui obiect de multe ori ridicol de simplu. Cât despre lucrurile care mă inspiră, am fost mereu un observator al lumii înconjurătoare – observ oamenii, natura, viața cotidiană, interacțiunea și legătura dintre toate aceste elemente. Atunci când creez, focusul este întotdeauna pe experiența pe care o vor avea utilizatorii cu obiectul, cum se vor raporta la el în diferite stadii ale vieții, îmi imaginez în cele mai mici detalii scenariul și încerc să îmbunătățesc experiența printr-un aport personal. Adesea, designerul este cameleonic în procesul de creație încercând să înțeleagă cât mai bine rolul pe care îl va îndeplini produsul. 

 

Cu toate tehnologiile existente, care ar fi, în opinia ta, viitorul designului de produs?

Viitorul designului de produs e acum așa cum ar fi trebuit să fie oricând – nelimitat și luminos, gata să fie de folos unei alte tipologii de generații, unor alte cerințe, unor alte provocări sociale. Noile tehnologii deschid noi posibilități și noi suntem generația în care informația circulă mai repede decât în oricare altă perioadă, în care mijloacele de proiectare și prototipare sunt mai avansate decât oricând, în care putem oferi utilizatorului produse bine argumentate, studiate și coerente. Scopul ar trebui să fie întotdeauna ca noile tehnologii să servească umanității pentru îmbunătățirea calității vieții și mediului și nu viceversa.

 

[ENG]

 

What qualities define a successful designer in your opinion? 

I believe that a product designer acts as a mediator between the end and the means - a deep understanding of the lifestyle, the environment, the culture of the user they are designing for seem to me to be essential qualities. The designer has the ability to translate the need into a tangible language of the object, a language that should be simple and honest. Success can be quantified in relation to how well the product integrates into the user's life, solving a problem, improving the user experience. 

 

From your point of view, what are the responsibilities of a designer towards society and the environment?

To some extent, design has the power to shape society. In our role as designers with a broad vision we have several responsibilities - to ourselves through the honesty of our creation, to the users for whom a product should be synonymous with a solution, to the environment which we should no longer just protect but actively participate in improving. Design cannot exist on its own, in isolation from the social and environmental challenges we face.

 

Tell us briefly about your creative process and the things that inspire you.

At the core of my creative process has always been curiosity - why we use certain objects for certain actions, how we came to conceive universal product languages, how the emergence of an often ridiculously simple object has affected society. As for the things that inspire me, I have always been an observer of the world around me - observing people, nature, everyday life, the interaction and connection between all these elements. When I create, the focus is always on the experience users will have with the object, how they will relate to it at different stages of life, I imagine in the smallest detail the scenario and try to enhance the experience through personal input. Often the designer is chameleonic in the creative process trying to understand as best as possible the role the product will play. 

 

With all the existing technologies, what do you see as the future of product design?

The future of product design is now as it should always be - unlimited and bright, ready to serve a different kind of generation, a different kind of demand, a different kind of social challenge. New technologies open up new possibilities and we are the generation where information flows faster than ever before, where the means of design and prototyping are more advanced than ever before, where we can offer the user well reasoned, researched and coherent products. The aim should always be that new technologies should serve humanity to improve the quality of life and the environment and not vice versa.

Laura este prezentă în expoziția Young Design cu proiectul Equin – echipament pentru hipoterapie.

Echipamentul EQUIN prezintă două opțiuni - una care se concentrează pe recuperarea fizioterapeutică și oferă suport la nivel de echilibru și stabilitate prin șezutul elevat, mâner și scăriță; și o variantă destinată terapiei prin stimulare senzorială care maximizează contactul dintre călăreț și cal.

EQUIN equipment has two options - one that focuses on physiotherapeutic recovery and provides balance and stability support through elevated seat, handle and stirrup; and a sensory stimulation therapy option that maximises contact between rider and horse.
 

București: Universitatea de Arhitectură și Urbanism 'Ion Mincu'

Facultatea de Arhitectură de Interior

Proiect integrat

Coordonatori: Asist. dr. designer Bogdan Ioniță