Skip to main content

RDW Young Design | Emma Năstase

Young Design este un format Romanian Design Week care prezintă publicului o serie de designeri și arhitecți tineri care s-au remarcat în cadrul festivalului DIPLOMA Show ediția 2023 cu proiectele lor de absolvire. În cadrul expoziției dedicate lor, focusul se mută de pe proiecte pe autorii acestora și ne oferă o frântură din spiritul generației de mâine a designerilor și arhitecților români. Expoziția multidisciplinară deschide, astfel, un dialog între specialiști și noua generație de creativi, și aduce optimism și energie prin chestionarea practicilor actuale, prin abordări neconvenționale și perspective fresh.

Din dorința de a cunoaște și mai bine expozanții, am realizat o serie de scurte interviuri cu aceștia prin care am încercat să aflăm mai multe despre practicile și procesele lor creative, despre ce calități ar trebui să aibă un designer de succes, dar și care au fost cele mai mari provocări cu care s-au confruntat până acum.

 

Ce calități definesc un fashion designer de succes, în opinia ta?

Cu riscul de a spune ceva clișeic, adaptabilitate dar și o sensibilitate reală. Să reușesti să sintetizezi corect sentimentele unei generații, unei întregi audiențe target fără a simți nevoia de a manipula direcția prea mult.

 

Din punctul tău de vedere care sunt responsabilitățile unui fashion designer față de societate și mediul înconjurător?

Consider că orice fashion designer contemporan trebuie cel puțin să încerce să înțeleagă starea actuală a crizei poluării textile dar și a stîrii economice - relevanța produsului durează tot mai putin, se strâng grămezi de gunoaie ce sunt imposibil de scăpăt, integrat sau de asimilat înapoi. Responsabilitatea designerului este de a-și asuma întru totul consecințele creației în acest context al unui capitalism puțin distopic.

 

Care crezi că sunt cele mai mari provocări și oportunități în industria de fashion?

Personal, mi se pare foarte greu să păstrez o conexiune cu consumatorul, însa nu cred că sunt singura. Chiar eu din poziția de consumator, observ atât de multe încercări eșuate ale designerilor de a menține constant interesul maselor, încat nu pot să evit frica de a parea disconected, o frică de a interpreta atmosfera groaznic de greșit, sau de a trimite mesajul nepotrivit la un moment nefericit. Partea bright a industriei acum este acest fenomen prin care lumea începe sa digere tot mai mult creația de nișă, unicată sau cat mai customized pe propriile interese. Este un individualism ce se intamplă la nivel global și garantează, într-un fel, că nu mai există artă sau creație cu care nu se identifică nimeni iar asta e reconfortant pentru orice creator, cred că asigură un spațiu mult mai sigur designerilor și artiștilor emergenți.

 

Povestește-ne pe scurt despre procesul tău creativ și despre lucrurile care te inspiră.

Nu am un proces creativ foarte definit, lucrurile vin destul de spontan și sar peste (prea) mulți pași. Încep fără schițe, omit des mulaje, arată mai mult ca un proces pur artistic și mai puțin demn de un designer ca la carte; modific produse deja finisate și cred că tot acest haos ma obligă moral sa lucrez cu resturi. Încerc să termin tot în câteva zile până nu mă satur de concept. Sunt chronically online, primesc prea multă informație și toată deodată iar asta inpiră un oarecare tip de maximalism. Îmi plac obiectele și pozele și asocierile random de estetici și concepte ce nu se potrivesc, o iau ca pe o provocare sa le fac sa functioneze împreună.


[ENG]
 

What qualities define a successful fashion designer, in your opinion?

At the risk of saying something clichéd, adaptability but also real sensitivity. To be able to synthesise the feelings of a generation, an entire target audience, without feeling the need to manipulate direction too much.

 

From your point of view, what are the responsibilities of a fashion designer towards society and the environment?

I think that any contemporary fashion designer should at least try to understand the current state of the textile pollution crisis but also the economic state - the relevance of the product lasts less and less, piles of rubbish are piling up that are impossible to get rid of, integrate or assimilate back. The designer's responsibility is to fully assume the consequences of his creation in this context of a slightly dystopian capitalism.

 

What do you think are the biggest challenges and opportunities in the fashion industry?

Personally, I find it very hard to keep a connection with the consumer, but I don't think I'm alone. Even as a consumer myself, I see so many failed attempts by designers to keep the interest of the masses constant that I can't avoid the fear of appearing disconnected, a fear of misinterpreting the horribly wrong vibe, or sending the wrong message at the wrong time. The bright side of the industry right now is this phenomenon whereby the world is starting to digest more and more niche, one-of-a-kind or as-customized creation on its own interests. It's an individualism that's happening globally and it ensures, in a way, that there's no more art or creation that no one identifies with and that's refreshing for any creator, I think it provides a much safer space for emerging designers and artists.

 

Tell us briefly about your creative process and the things that inspire you.

I don't have a very defined creative process, things come quite spontaneously and skip (too) many steps. I start without sketches, I often omit casts, it looks more like a purely artistic process and less worthy of a designer by the book; I modify already finished products and I think all this chaos morally forces me to work with scraps. I try to finish everything in a few days before I get tired of the concept. I'm chronically online, I get too much information and all at once and that inspires a certain kind of maximalism. I like objects and pictures and random associations of aesthetics and concepts that don't fit, I take it as a challenge to make them work together.

 

Emma este prezentă în expoziția Young Design cu proiectul Cornutele

Cornutele este o reflexie intrinsecă a omului nou cu rădăcini vechi ce ia forma unei tradiții păgâne de iarnă: colindatul cu capra din lemn. Fiind zero waste, colecția funcționează pe gama XS-XXL, este în proporție de 90% biodegradabilă și 10% reciclată, piesele fiind separabile pentru o reciclare eficientă.

The Horned  is an inherent reflection of the new man with ancient roots that takes the form of a pagan winter tradition: carolling with the wooden goat. As a zero waste collection, it adjusts on an XS-XXL range, it’s 90% biodegradable and 10% recycled, the two categories being separable for an efficient recycling. 
 

Timișoara: Universitatea de Vest

Facultatea de Arte și Design

Proiect licență

Coordonatori: Lect. univ. dr. Cristina Lazăr