Skip to main content

#DiplomaTalks. Primii pași în antreprenoriatul creativ cu Ioana Ciolacu

Ioana Ciolacu

„Când am pornit pe acest drum, o lecție foarte importantă prin care consider că am trecut a fost să învăț să îmi apreciez munca la adevărata ei valoare, în sensul că, în modă, prețurile produselor funcționează după o serie de formule foarte clare și nu este nimic lăsat la voia întâmplării.”

Dăm startul #DiplomaTalks, o rubrică prin care invităm la dialog profesioniști din domeniile creative, din dorința de a împărtăși cu noile generații de creatori experiențele și lecțiile care i-au format. Ne dorim ca această serie de interviuri să inspire viitoare generații și să le ofere recomandări practice pe care să le poată pune în aplicare cât mai ușor.

Pentru prima ediție, stăm de vorbă cu Ioana Ciolacu, fashion designer și membru în boardul creativ Diploma, despre parcursul ei în antreprenoriatul creativ. Ioana Ciolacu este creatoarea unuia dintre cele mai cunoscute branduri de modă din România. A studiat la London College of Fashion și a lucrat alături de Stella McCartney, un designer internațional de renume. Ioana consideră că un tânăr la început de drum trebuie să fie pregătit să facă față tuturor provocărilor din domeniu, nu doar celor care țin de latura creativă.

În interviul următor am povestit cu Ioana despre cum au arătat pentru ea primii pași în antrepremeoriat, dar și ce abilități ar trebui deprindă un tânăr care vrea să înceapă o carieră în domeniul designului vestimentar.

DIPLOMA: Cum au arătat începuturile tale în antreprenoriat? Care sunt cele mai importante lucruri pe care le-ai învățat în primii ani de business? 

Ioana Ciolacu: Antreprenoriatul se învață din experiență. Cred că, indiferent de bagajul teoretic pe care l-ai acumulat, până nu intri în pâine, nu ai cum sa fii un bun antreprenor. Este o chestiune pur practică, pe care o înveți din greșeli, din situații, din necunoscute. La început am făcut greșeli din care am învățat, însă și acum simt că este la fel. Greșesc, înțeleg, învăț.

Când am pornit pe acest drum, o lecție foarte importantă prin care consider că am trecut a fost să învăț să îmi apreciez munca la adevărata ei valoare, în sensul că, în modă, prețurile produselor funcționează după o serie de formule foarte clare și nu este nimic lăsat la voia întâmplării.

DIPLOMA: Spuneai într-un interviu că în design creația reprezintă doar 5% din toate lucrurile pe care trebuie să le faci. Care sunt toate acele lucruri care trebuie luate în calcul într-un business creativ, mai ales atunci când ești la început de drum?

Ioana Ciolacu: Când ești independent și trebuie să acoperi majoritatea aspectelor care privesc un business, deprinzi, într-adevăr, o mulțime de abilități noi. Însă ceea ce mi se pare cel mai important este că acest lucru te ajută să rămâi conectat la ceea ce faci și dintr-o perspectivă critică. Ești în permanență atent la cum se întâmplă lucrurile, în ce direcție merg și te întrebi mereu cum ar fi mai bine să acționezi. Ceea ce vreau să spun este că iei fiecare decizie în deplină cunoștință de cauză.

Dacă însuși Margiela nu se sfia să dea cu mătura în atelier după o zi de creație, de ce ar fi mai presus de mine să fac asta?

DIPLOMA: Dincolo de cunoștințe sau talent, ce abilități ar trebui să-și antreneze un tânăr încă de pe băncile facultății care să-l pregătească pentru un viitor parcurs în antreprenoriatul creativ?

Ioana Ciolacu: Cred că este important să dovedească flexibilitate, să aibă curaj să experimenteze și să-și dorească în permanență să evolueze. Aș mai adăuga perseverența și capacitatea de a nu renunța atunci când apar greutăți.

DIPLOMA: Care sunt lucrurile pe care nu le știai când ai pornit la drum și acum ți se par esențiale? Acele lucruri pe care, dacă le-ai fi știut, simți că te-ar fi ajutat enorm.

Ioana Ciolacu: Cred că m-ar fi ajutat foarte mult dacă cineva mi-ar fi spus că există un loc pentru toată lumea. Că este important pe cine cunoști, dar nu esențial. Că va trebui să îmi găsesc liniștea într-un program haotic. Și nu în ultimul rând că moda este o vocație deloc plictisitoare.

DIPLOMA: Cum crezi că s-a schimbat industria de fashion de la noi de când ai pornit tu la drum și până astăzi?

Ioana Ciolacu: Designerii sunt mult mai prezenți în acest moment. Când am pornit eu la drum, designerul era, mai degrabă, acest personaj timid, care așteaptă să fie descoperit și pentru care colecțiile vorbeau în locul lui. Acum, designerii sunt mult mai vocali, își reprezintă brandul și își cer drepturile răspicat, poate chiar înainte sa fi făcut ceva remarcabil.

Nu știu care dintre variante este mai bună, ambele au plusuri și minusuri, dar cred ca este un subiect la care cu toții am putea reflecta măcar o secundă. Un lucru rămâne, însă, cert: cu toții am învățat despre puterea marketingului.